Monday 11 April 2016

Petua Menghilangkan Sakit Tekak a.k.a Batuk

Panas = Batuk = Sakit Tekak = sakit dada = suara pecah =  hilang fokus = kurang keyakinan diri dan bermacam lagi.. 

Semua ini berpunca daripada PANAS! Memandangkan cuaca di Malaysia semakin panas.. Ainaa ingin berkongsi tips kepada semua.. sebab Ainaa pun tadi tak pergi sekolah sbb batuk.. Takut rakan sebelah berjangkit.. 

Okay.. Tips yang pertama adalah.. batuk dan kemudian...



1) Air limau campur Madu – Ambil segelas air suam dan campurkan dengan perahan jus limau nipis. Nisbah 1:5, tambahkan sesudu kecil madu lebah. Kalau dapat madu lebah yang asli tu lagi bagus lagi pekat gitu. Amalkan minum air ni 3 kali sehari macam minum ubat. Kalau tak ada madu (yerla ada org kt rumah dia mana sediakan madu bagai ni), boleh juga campurkan perahan jus lemon dan teh untuk kesan yang melegakan tekak. Pernah sekali tu Ainaa minum kopi hitam kt kampung masa sakit tekak, habis sepupu Ainaa yg duduk depan Ainaa terkena semburan Air Kopi Hitam legam. Nasib lelaki, kalau perempuan mesti gedik habis.. 

2) Asam Jawa – Campurkan satu sudu asam jawa ke dalam air. Kacau dan biarkan sekejap pastu tapiskan. Minum jus asam jawa tersebut. Amalkan sehingga sakit tekak fully recovery! hehe! Yang ni Ainaa tak try.. 
3) Kumur Dengan Air Garam – Campurkan sesudu garam dengan segelas air dan kumur air garam tersebut. Cara ni dapat melegakan gatal-gatal pada tekak. Ni 100% berkesan! Alhamdulilah!!! Syukur, kalau tekak Ainaa gatal tu Ainaa akan genggam tangan kuat2, pukul teddy bear dan bermacam lagi aksi untuk lepaskan geram sbb lepas batuk mesti macam ada benda yg ganggu tekak kita kasi gatal! Eyyyy!!
4) Jus Timun – Kisarkan timun dan minum jusnya. Kalau tak nak blend, boleh gak makan timun secara ulam(terus makan) dan tambahkan dengan sedikit garam. Timun ni antara kelebihannya adalah dapat melegakan sakit sekak. yelah sbb 905 drpd timun adalah air!
Hope info ni berkesanlah for those yg macam Ainaa! Batuk2 di musim panas! And.. kalau da tau batuk, pakailah mask mulut bagi elakkan org lain berjangkit! Haha Ainaa kena cari mask mulut kt rumah.. kalau ada lah :( Bubye guys!

0 comments:

Post a Comment

 

Angry Ainaa Template by Ipietoon Cute Blog Design

Blogger Templates